Penggunaan Memes dalam Pemasaran Kandungan

      Comments Off mengenai Penggunaan Memes dalam Pemasaran Kandungan

Penggunaan Memes dalam Pemasaran Kandungan

Penggunaan Memes dalam Pemasaran Kandungan

Sejak beberapa tahun terakhir, pemasaran konten telah digunakan secara meluas sebagai strategi pemasaran untuk suatu jenama. Salah satu aktiviti pemasaran kandungan yang boleh dilakukan adalah melalui meme. Penggunaan meme sebagai alat pemasaran mulai dilakukan sejalan dengan perubahan kebiasaan pengguna dalam memakan informasi dan hiburan.

Jenama yang ingin terus wujud dalam pemasaran dalam talian dan media digital pasti mengikuti kebiasaan baru pasaran sasaran mereka. Pemilik perniagaan dan pemasar perlu memanfaatkan kandungan yang memiliki penembusan luas untuk memasarkan jenama dan produk mereka. Penggunaan meme sebagai pemasaran kandungan dapat mencapai sasaran tertentu secara meluas, kerana elemen virus yang melekat pada meme itu sendiri.

Menggunakan Memes dalam Pemasaran

Meme sebagai salah satu pemasaran kandungan mempunyai kelebihan sebagai pemasaran viral. Kandungan Meme direka secara khusus untuk mudah dihantar dari satu orang ke orang lain. Oleh itu, dalam membuat kandungan meme, pemasar harus memiliki kemampuan untuk memahami tren yang saat ini melanda pasaran sasaran di dunia maya.

Seperti masalah apa yang banyak dibincangkan, kata-kata apa yang lebih kerap diucapkan, dan bahkan pelbagai watak yang banyak dibincangkan. Tambahan lagi, meme mesti dijadikan kandungan yang menggembirakan. Sehingga orang akan semakin berminat untuk melihat dan membaca kandungan, dan secara sukarela membagikannya kepada orang lain.

Memes yang menyeronokkan akan mudah diterima oleh pasaran sasaran sehingga pasaran sasaran secara tidak sedar terdedah kepada pesanan pemasaran. Kaedah ini digunakan dengan berkesan di tengah penyebaran iklan secara umum. Selain itu, pasaran sasaran juga akan membantu anda menyebarkan mesej pemasaran dalam meme kepada khalayak yang lebih luas.

Perkara yang perlu diberi perhatian dalam Pemasaran Meme

Meme tidak mempunyai batasan kerana setiap orang bebas membuat kandungan meme mengikut kreativiti mereka. Inilah yang mendorong meme berubah dari semasa ke semasa. Bukan hanya humor atau satira tetapi juga cara yang pasti bagi jenama untuk memasarkan produk mereka, terutama kepada generasi Y dan Z. Tetapi sebelum anda memutuskan untuk menggunakan pemasaran meme, pertimbangkan perkara berikut:

  • Memes adalah jalan pintas yang cukup pintar untuk mengikuti trend budaya pop dan menjadi viral dalam beberapa minit. Namun, perlu diingat bahawa jumlah meme yang membombardir internet membuat orang cepat bosan dengan jenis meme yang sama.
  • Menurut Business News Daily, "memejacking" adalah keadaan ketika jenama menggunakan meme yang ada sebagai kandungan pemasaran. Memejacking sangat berisiko kerana jenama akan muncul di belakang pasaran sasaran. Kes terburuk adalah jenama lemas antara meme yang serupa.
  • Secara umum, meme mempunyai makna tersembunyi yang lucu dan sering dibumbui dengan satira. Sebelum mencuba meme yang dikhaskan untuk pemasaran jenama, ada baiknya anda bertanya pada diri anda lagi "Adakah rasa humor saya cukup baik?" Kerana jika tidak, Anda harus menolak penggunaan meme sebagai strategi pemasaran kandungan.
  • Sebelum memutuskan jenis meme yang akan digunakan untuk mengaitkan dengan jenama, lebih baik mengetahui apa maksud sebenarnya. Jangan gunakan meme yang akan memberikan persepsi negatif terhadap jenama.
BACA  Cara Beriklan di Instagram untuk Berjaya Kedai Dalam Talian pada tahun 2020

Petua Membuat Meme

Berikut adalah beberapa petua yang boleh anda terapkan untuk membuat pemasaran kandungan dalam bentuk meme:

1. Memahami sifat dan idea meme

Sekiranya anda akan melakukan memejacking, pertama-tama fahami bagaimana watak meme akan digunakan, termasuk kapan dan bagaimana menggunakannya. Sekiranya penggunaan meme dan niatnya salah, itu boleh membawa maut kepada jenama, dan mungkin sangat memalukan.

2. Memahami watak dan tabiat pengguna sasaran

Petua seterusnya adalah memahami watak pengguna yang dimaksudkan. Bermula dari memahami kehendak pengguna kepada pilihan, sangat penting untuk dilakukan. Dengan memahami pilihan pengguna sasaran, penggunaan meme akan menjadi lebih berkesan. Kerana meme pasti sesuai dan relevan dengan selera pengguna sasaran.

3. Lakukan dengan segera

Setiap meme akan bergerak mengikut tren. Beberapa meme boleh bertahan selama bertahun-tahun, tetapi tidak sedikit yang hanya bertahan selama beberapa bulan atau bahkan beberapa minggu. Sekiranya anda ingin memejacking salah satu meme yang popular, maka anda harus melakukannya segera sebelum terlambat. Lakukan ini sebelum meme tidak lagi menjadi tren.

4. Jangan takut untuk tidak lucu

Bersenang-senang dengan meme yang anda buat dan jangan takut untuk membuat kesilapan atau takut bahawa mereka tidak akan lucu, dan gagal. Jadikannya sebagai kreatif dan unik mungkin sehingga pasar sasaran tertarik untuk melihat, berinteraksi, menyebarkan, dan membicarakannya.

BACA  3 Perkara Penting mengenai Advokasi Pemasaran yang Perlu Anda Ketahui

Menggunakan meme pemasaran untuk memasarkan jenama atau produk boleh menjadi cara pemasaran digital yang berkesan. Agar strategi ini berjaya, anda mesti memahami tabiat dan minat pasaran sasaran anda. Supaya mesej dalam kandungan yang anda sampaikan relevan dan dapat diterima dengan mudah.

Agar perniagaan anda berkembang, jangan lupa untuk beriklan melalui perkhidmatan Froggy Ads, anda boleh memulakan dengan mengiklankan produk anda sehingga kemudian anda dapat meningkatkan pengunjung di portal perniagaan dalam talian anda. Froggy Ads adalah perkhidmatan pengiklanan dalam talian yang dapat membantu anda mengawal semua kempen produk anda. membantu anda menargetkan sasaran pemasaran yang anda inginkan dan memberi anda banyak pilihan untuk memasarkan produk anda.