Menakluk Pemasaran Digital dengan Pemasaran 4.0

      Comments Off Mengalahkan Pemasaran Digital dengan Pemasaran 4.0

Menakluk Pemasaran Digital dengan Pemasaran 4.0

Menakluk Pemasaran Digital dengan Pemasaran 4.0

Dunia pemasaran sentiasa berkembang. Sekiranya anda sudah biasa dengan era pemasaran berorientasikan produk 1.0, sekarang dunia pemasaran telah berkembang hingga era pemasaran 4.0. Sebelum membincangkan cara menakluki pemasaran digital dengan pendekatan pemasaran 4.0, pertama-tama kita akan menerangkan perbezaan antara pemasaran 0.1 hingga 4.0.

. Pemasaran 4.0 buku oleh Philip Kotler, Hermawan Kartajaya, dan Iwan Setiawan adalah rujukan untuk memahami pendekatan pemasaran terbaru ini. Dalam buku ini, dijelaskan bahawa era pemasaran bermula dengan pemasaran berorientasikan produk 1.0. Pada era itu, tumpuan penjual adalah menjual seberapa banyak produk dengan bodoh mengenai keperluan pengguna.

Sementara itu, pemasaran 2.0 berorientasikan pengguna. Di sini penjual telah mula berusaha menyentuh hati pengguna, tetapi mereka hanya dianggap sebagai objek pasif. Kemudian mengembangkan pemasaran berorientasikan manusia 3.0. Di dalam ini era pemasaran, penjual tidak hanya memasarkan produk tetapi juga mempunyai visi, misi, dan nilai yang sesuai dengan pengguna. Walaupun begitu, jurujual merasakan bahawa model pemasaran masih perlu dikembangkan lebih lanjut.

Kerana perkembangan teknologi yang pesat dianggap dapat mendorong pemasaran berjalan dengan lebih berkesan. Inilah yang menjadi pendahulu kepada kemunculan pemasaran 4.0. Pendekatan pemasaran 4.0, menggabungkan sentuhan manusia kepada pengguna melalui kecanggihan teknologi.

Memahami Pemasaran 4.0

Pemasaran 4.0 adalah pendekatan pemasaran yang menggabungkan interaksi dalam talian dan luar talian yang berlaku antara penjual dan pengguna. Pemasaran 4.0 adalah pendekatan terbaru yang tujuan utamanya adalah untuk memenangkan sokongan pengguna. Gabungan interaksi dalam talian dan luar talian diperlukan untuk memperkayakan satu sama lain. Kemajuan teknologi sememangnya membolehkan kami melakukan pemasaran dalam talian agar lebih mudah dan dapat menargetkan lebih banyak pelanggan. Tetapi interaksi dalam talian tidak mencukupi.

BACA  Iklan Dalam Talian untuk Perniagaan Pemasaran Internet

Interaksi luar talian masih diperlukan. Ini adalah perlu untuk menyentuh pengguna untuk mendapatkan perkhidmatan yang memuaskan dari produk atau perkhidmatan yang ditawarkan. Itulah sebabnya dalam pemasaran 4.0, pasaran dalam talian tidak berusaha menjatuhkan pasaran luar talian atau tradisional. Tetapi sebaliknya, mereka saling melengkapi peranan masing-masing.

Perubahan dalam Laluan Pelanggan

Perkembangan teknologi menyebabkan jalan pelanggan berubah. Sebelumnya, jalan pelanggan dikenali sebagai 4A, iaitu Aware, Attitude, Act, dan Act Again. Jadi jalan pelanggan di era pemasaran 4.0 telah berubah menjadi 5A, iaitu Aware, Appeal, Ask, Act, dan Advocate.

Sebagai perumpamaan, bakal pengguna mengetahui (menyedari) jenama kerana mereka melihat iklannya di televisyen. Kemudian dia merasa tertarik dengan jenama tersebut dan mencari maklumat (bertanya) yang berkaitan dengan jenama itu kerana ingin tahu. Sekiranya dianggap sesuai, pengguna akan mengambil tindakan (bertindak) dengan membeli produk dari jenama tersebut. Pengguna yang berpuas hati akan meneruskan proses ini dengan mengesyorkan (menganjurkan) produk.

Petua Memohon Pemasaran Berkesan 4.0

Dari buku ini, anda juga dapat menemui beberapa petua agar pemasaran 4.0 dapat berjalan dengan berkesan sehingga anda dapat bersaing dalam dunia pemasaran digital yang sengit ini.

• Gunakan Pelbagai Saluran Pemasaran

Banyak saluran yang digunakan untuk pemasaran bertujuan mewujudkan pengalaman pengguna yang lancar dan konsisten. Dengan menggunakan banyak saluran, pengguna dapat dengan mudah mengenali dan mengakses maklumat mengenai produk atau perkhidmatan anda.

Gunakan saluran dalam talian dan luar talian. Kerana pemasaran 4.0 mengintegrasikan gaya dan isi, yang berarti tidak hanya memprioritaskan penjenamaan yang baik, tetapi juga menawarkan konten yang relevan bagi pengguna dengan menampilkan konten yang baik dan terkini.

BACA  4 Petua Strategi Pemasaran untuk Perniagaan Dalam Talian

• Berikan penyelesaian

Pengguna bosan dengan strategi pemasaran dalam bentuk iklan yang mereka temui di mana sahaja. Pemasaran 4.0 hadir sebagai solusi pemasaran yang menjadi perantara antara keperluan perniagaan dan pengguna. Oleh itu, mesej yang anda sampaikan tidak hanya tertumpu pada penjualan tetapi juga memberikan penyelesaian untuk apa yang pengguna perlukan.

Dalam buku Pemasaran 4.0, dijelaskan bahawa penjual perlu mengenal pasti titik kekecewaan pelanggan, terutama ketika menggunakan produk atau perkhidmatan. Dari sudut kekecewaan itu, pemasar harus memikirkan bagaimana aplikasi produk yang ditawarkan dapat membantu menyelesaikan masalah pengguna.

• Mempraktikkan Antropologi Digital

Perkara ini memberi tumpuan kepada konsep pemasaran 4.0 yang menggabungkan sentuhan manusia kepada pengguna dengan kecanggihan teknologi. Dalam antropologi digital, teknologi menyiasat cara manusia berinteraksi secara digital dengan antara muka.

Dalam proses ini, akan dilihat bagaimana pengguna berperilaku dalam konteks teknologi, dan bagaimana teknologi digunakan oleh manusia untuk berinteraksi antara satu sama lain. Salah satu amalannya ialah mendengar sosial, yang merupakan proses proaktif memantau perbualan mengenai media di internet, terutama di media sosial dan komuniti dalam talian.

Sebagai pelaku perniagaan, sediakan perniagaan anda untuk dapat mengoptimumkan pemasaran 4.0 yang diramalkan akan meningkatkan daya saing. Agar perniagaan anda berkembang, jangan lupa untuk beriklan melalui perkhidmatan Froggy Ads, anda akan memulakan dengan mengiklankan produk anda agar kemudian anda akan meningkatkan pengunjung di portal perniagaan dalam talian anda. Froggy Ads adalah perkhidmatan pengiklanan web yang akan membantu anda mengawal semua kempen produk anda. membantu anda menargetkan sasaran pemasaran yang diperlukan dan memberi anda banyak pilihan untuk memasarkan produk anda.